Polecam

czwartek, 24 kwietnia 2014

Na co zwracać uwagę analizując spółkę.






Pomimo, że zaledwie 1-2% z was potrafi docenić to, że ja - autor poświęcam masę czasu i pracy dla obcych mi ludzi, jak umiem najlepiej. Mimo tego postanowiłem, że napiszę moje spojrzenie na analizowanie spółek. Wypiszę w punktach, na co zwracać uwagę i zaznaczam, że wszystko jest ważne.


1. Działalność spółki i otoczenie, ocena atmosfery sektora.
2. Wyniki na przestrzeni lat o ile nie mamy do czynienia z czymś nowym, to choć ostatnie aktualne sprawozdanie.
3. Porównanie rok do roku i zależność między wielkością sukcesu raportu a kursem. Wprost czy odwrotnie proporcjonalna, czy żadna, nijaka .
Przychody, zysk/strata,aktywa, kapitały, zobowiązania, bilans sukcesów i porażek, koszta, regres/progres i jak się owe wyniki mają do kapitalizacji i co odegrało w nich kluczową rolę.
4. Akcjonariat, osoby, powiązania.
5. Free Float.
6. Ocena dużych akcjonariuszy i określenie wpływu jednych na drugich.
7. Liczba akcji, cena ( czy groszówki czy nie, zmienność, możliwość zablokowania się )
8. Wykres, ceny, wolumeny, reakcje na informacje, zmiany, powody wzrostów, spadków.
9. Próba wyobrażenia sobie kolejnych ruchów rozgrywającego ( głównie za pomocą wykresu ). Kluczowych poziomów, oporów, wsparć, ocena dynamiki waloru a przede wszystkim należy określić ewentualne wyczerpanie potencjału wzrostów..
10. Władze, ceny nominalne, emisyjne akcji.
11. Ewentualne znane plany restrukturyzacji, emisji, ocena ryzyka rozwodnienia i spadków, wielkość emisji.
12. Ocena podatności na spekulację.
13. Należy zwrócić uwagę na wartość planów na przyszłość oraz kto swym nazwiskiem, kapitałem je zabezpiecza, broni przed upadkiem.


14. Gotujemy w kotle i powoli klaruje się odpowiedź :)

15. Wykresy 1,7 dniowy ,miesięczny, 3 miesięczny, roczny, nawet 5 letni, historyczny. Dobrze jak są obroty, wolumen.

16. Znajomość różnych formacji które mogą zapowiadać wzrosty, lub spadki.


17. Każda informacja może wnieść coś przełomowego, dlatego analizować trzeba z sercem, zacięciem, pasją , zaangażowaniem możliwości mózgu.

18. Trzeba założyć czy siedzimy twardo czy próbujemy dogrywać na korektach.

Pewnie coś pominąłem, ale może nie. Wiem, ze mi przydaje się taki zbiór jak jest powyżej, oczywiście będący w głowie, naturalnie, bez punktów. Jednak może ktoś z was coś w tym też dobrego znajdzie.

19. Jeszcze należy sprawdzić czy całe grupy ludzi na forach dotyczących spółki nie wykonują jakiegoś zadania, np. czy nie obrzydzają waloru całymi dniami, zamiast szukać zysków gdzie indziej. Nerwowość ludzka, wyśmiewanie, obelgi, dyskredytowanie i dziwne poparcie kolejnych osobników o empatii członka to często znak, że komuś na walorze zależy.

20. Cała analiza powinna nam odpowiedzieć na pytanie czy tu się gra pod przyszłe wzrosty czy gra się jedynie atmosferę pod nie i mamy do czynienia z walorem nieatrakcyjnym.

21. Zawsze dochodzi masa psychologii, socjotechniki, która atakuje zewsząd, budzi strach i my musimy odkryć powód jej obecności.

22. Niekiedy łatwo odnaleźć w wykresach schematy zachowań to też pozwala przewidzieć ruchy do przodu.

23. Każdy walor to inna sytuacja i ranga ważności kolejnych podpunktów w każdej sytuacji się zmieni.

24. Jeszcze dodaję ważną rzecz. Cierpliwość to jasne, ale chodzi mi o to, że trzeba zdawać sobie sprawę jak nisko potrafi czasem runąć dany walor i jak trudno mu powstać. Niekiedy ktoś pisze, że Cena/Wk to 0,5 i trzeba brać. Wtedy należy pamiętać, że może być nawet 0,08 czy 0,1. Zwyczajnie jak czujemy, że mamy dno to pomyślmy czy aby na pewno i dlaczego... Niektóre spółki spadają wiele lat, są niżej niż ktokolwiek przypuszczał. Na szczęście całe lata czekania, wykresów i niektóre ich elementy, zachowania kursów potrafią nam faktycznie pomóc w trafieniu w historyczny dołek. Nie mniej jednak, zastanawiaj się 10 razy, czekaj dalej zamiast kupić jeśli pewności nie masz, że trend się odwróci.

25. Jeśli zamykamy się w pułapce i spadamy, musimy mieć niejeden plan minimalizowania strat. Najgorzej to lecieć w dół i trwać, nie uśredniając, nie tnąc strat, czekając na to, aż wróci... Musimy sami dbać o to, aby wyjść nie z 3 razy mniejszym kapitałem.


https://www.facebook.com/pages/GPW-inwestycje/631645910206761?ref=hl

JEŚLI CI POMAGAM WYŁĄCZ ADBLOCKA.BLOG JEST MODEROWANY.CZYTELNIKU DECYDUJESZ SAMODZIELNIE.INWESTUJESZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.MOJE PRZEMYŚLENIA NIE STANOWIĄ REKOMENDACJI,SĄ SPOJRZENIEM JEDNEGO Z MILIONÓW GRACZY.TYLKO NIEKTÓRE Z WYBRANYCH SPÓŁEK POSIADAM.NIE BIORĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WYNIKI INWESTYCYJNE CZYTELNIKÓW.O SWOICH PORTFELACH DECYDUJECIE SAMI I JA NIC NIE GWARANTUJĘ.ZAWSZE MOGĄ POJAWIAĆ SIĘ SYTUACJE,PO KTÓRYCH TRZEBA ZMIENIAĆ PLAN.ZAWSZE JEST RYZYKO STRAT.

foto-coslychacwbiznesie.pl


24 komentarze:

  1. Wielkie dzięki, na pewno skorzystam. Szacun za wysiłek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja osobiście za to właśnie Szanowny Autorze Panu dziękuje! :) od dawna mnie korciło by prosić Pana o uchylenie rombką tajemnej wiedzy

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja tak jakoś pomyślałem, że warto, poza tym nawet żeby z podpowiedzi umieć skorzystać, wyobrazić sobie o czym myślał autor to trzeba się nagłowić. Ciężko opisać wszystkie aspekty.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę Autorze, a nawet jestem pewny, że te 1-2% to nieprawda. Pewnie niefajnie jest stać pod wodotryskiem z gówna, ale napastliwość i głupota zawsze są łatwiejsze, głośniejsze, liczniejsze. Wystarczy włączyć telewizor na parę minut i voila ;) Niby prosto to zrozumieć, a jednak trudno...

    Ja z kolei nie mogę pojąć, przysięgam, staram się ale nie mogę, jak to jest np. w ogóle możliwe, że na forach grasują jakieś grupy wytwarzające określoną atmosferę ??
    Piszesz to już któryś raz, inni piszą, w sumie też można to zobaczyć. Ale dalej nie rozumiem, kto może być tak pojebany, żeby to robić ?? Frustrata jestem w stanie zrozumieć, poszukiwaczy stada też. Psychologia ;) Buców z premedytacją nie potrafię.

    Oczywiście dzięki za wskazówki ! Obaj jednak wiemy, że nie są wcale tajemne, są spójne i racjonalne. Skrzypeczki więc są dostępne dla każdego. Kto wie, może "wlazł kotek na płotek" bym po dłuższym treningu zarzępolił... ;) Rozumiesz Autorze, co mam na myśli ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolego który z nas jest bardziej pokręcony ? :)

      Apropo inwestowania to zasady tak są proste, ale ich mieszanka bywa prowadząca na manowce. Badamy wszystko i ba - wynik naszych badań każdy z osobna ma nam coś mówić. Na końcu natomiast musimy wiedzieć co zaszyfrowano w tym zestawie wyników....

      Każdy z nas widząc te same dane odbierze to inaczej.

      Jeden wykres a ludzie widzą inną przyszłość. Maleńka zmienna przestawiona i analiza może być odwrócona o 180 %

      Spółkę jak oil ocaniam przez pryzmat planów, wykresu, notowań, oczekiwania na coś co uważam powinno pojawić się teraz.

      Petrolinvest mierzony wynikami, długami, spadkami daje wielu ludziom obraz bankruta.

      Ja widzę Oil który jest po długich latach na pewno dalej i bliżej finału niż był gdy kosztował kilkaset razy drożej... Widzę wykres, odwracający się trend, free float prawie 100 % i rozmowy z inwestorami. Widzę że to spółka która dąży do oceanu ropy, gotowa na wejście na pokład i przekroczenie progu przez inwestora, który pomoże i dostanie więcej w zamian.

      Widzę potencjał.

      Ktoś widzi bankruta.

      Czas nas rozliczy :)

      Usuń
    2. Autorze, nie pytaj, bo ja naprawdę nie wiem, który z nas jest bardziej pokręcony... ;D

      Zgadzam się z Tobą, to właśnie miałem na myśli pisząc o skrzypkach, na których jeden piknie zagra, drugi najwyżej zabrzdąka...
      Fakt faktem, że jednak się bardzo dużo dowiedziałem dzięki temu blogowi, również w praktyce. I za to jestem niezmiennie wdzięczny !

      Skoro wspominasz Oil, to sporo nań postawiłem kierując się Twoim przeczuciem i doświadczeniem. Nawet jak wyląduję z nim (czy czymkolwiek innym) w czarnej "D" ;) to na pewno jęczeć nie będę, bo każdy działa na swój rachunek. Ale jakoś jestem spokojny, sam się dziwię.

      Oglądałem właśnie dokument o piramidach, i tak idzie cykliczny "koniec świata" ;) nie ma więc co spinać pośladów nadmiernie, bo podobno znienacka zamarzniemy, potopi nas albo przypiecze... ;D

      Dobrej nocy Autorze !

      Usuń
    3. Dla mnie Oil jest bardzo pewną inwestycją , wręcz bankową, ale to ja tak to widzę :)

      A co do tragedii, końca świata, to ja myślę, czy wojna nas nie czeka przez te wschodnie walki...Oby nie, ale to fakt, giełda, kasa to nie wszystko.

      Dlatego też, staram się tu pisać co wiem, może jakoś uratuję człowieka.

      Usuń
    4. To taki bardziej wypasiony koniec świata ;) Cykliczna zmiana biegunów magnetycznych Ziemi i wszystkie z tym związane gratisy, a jest ich sporo...

      Nie interesuje mnie to z punktu widzenia zabobonu, a w szerszym kontekście. Podobno ludzie, to bardzo wyjątkowy gatunek i świat został wyłącznie dla nas stworzony. Podobno też cyklicznie jesteśmy z tego błędu wyprowadzani :)

      Ale jak by jeszcze przed końcem świata i wymazaniem rejestrów akcyjnych Oil (i inne asy) nas pozytywnie zaskoczyły, to też by nam chyba nie zaszkodziło ;)

      Usuń
    5. Wojna zawsze niesie cierpienie. Poza tym to nie pora, ja mam masę planów.

      My ludzie jesteśmy zlepieni z dobra i zła a Ziemia to miejsce wewnętrznej walki nas samych i miejsce decyzji czego w nas więcej...

      Usuń
  5. trochę się znam na AT i AF ale opis spółek na blogu bardzo dużo mi daje dużo przejrzystości na poszczególne spółki,mało pisze z racji paru lat wole czytać o tym co sadza mądrzejsi o de mnie, przy okazji gratuluje analiz i szacunek za dobra robotę ,bardzo mało jest w tych czasach ludzi robiących coś bezinteresownie

    OdpowiedzUsuń
  6. Szacunek dla Autora za wkładany wysiłek w prowadzenie tego bloga.
    Nie mam od dawna akcji B3System, ale to co tam się dzieje jest naprawdę interesujące.
    Podali info, że działalność przenoszona jest do oddzielnej spółki. Same spadki. Czy to już jest koniec czasu prosperiti B3System czy czegoś tu nie rozumiem?

    OdpowiedzUsuń
  7. Autorze, dziękujemy za blooga, pomoc, poświęcony czas i wysiłek! :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam i dziękuje za tak cenne informacje,pozdrawiam wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie ma co - człowiek lubi być czasem doceniony :)

    To ważniejsze według mnie niż rzeczy materialne. Wiele osób jak pies ogrodnika. Sam nie ma na inwestycje to przemilczy, albo kogoś przekona, że to lipa jest.

    Ja może i jestem dziwny, pokręcony, ale nie mam oporów przed podaniem typu i patrzeniu jak inni zarabiają a ja nie. Mam wręcz odwrotnie, tak jest wciąż wzmacniana pewność siebie.

    Wiem, że ja mogę, bo wszystkiego mieć nie można i tak, może ktoś inny spróbuje i dobrze mi z tym.

    Chodzi o to, że ja na gpw inwestuję a nie gram, by ograć innych. Nie oszukuję, nie naciągam, tylko robię swoje a jak ktoś też to kupuje to gitarka, popyt jest silniejszy :)

    Ale jednak wśród inwestorów jest takie coś, że woli wyrzucić okazję do śmieci, zmarnować poświęcony czas na analizę, woli napisać, że to bankrut niż patrzyć, że inny zarobił 100 %.

    OdpowiedzUsuń
  10. A dziś odnalazłem kilka typów z wielkim potencjałem. Jednak wstrzymuje się, dodam jeden dziennie, bo na raz za wiele to się gubią, może nie pouciekają, ale to był dobry połów :)

    Ja wam też dziękuję za to, że przez was i pytania, sam się o wiele poprawiłem, nawet wybieram inne spółki niż na początku bloga. Tu mam super szkołę, bo jak każdy spyta o inny walor a mam odpowiedzieć jak to widzę a nie olewać to przez was siedzę i tak się wytrenowałem, że mam 10 x większą wydajność :D

    Taśmociąg żeście ze mnie zrobili. Niedługo podczas zestawu pytań do autora, będę musiał ubrać pampersa, bo na wc czasu braknie :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się fajnie czyta te Twoje wypowiedzi. Ale mnie rozbawiłeś z tym taśmociągiem haha:)
      Najleprze jest to, że jak wcześniej nie znałem Twojego bloga to wręcz nudziłem się na internecie, wchodziłem tylko na moją pocztę a nasza klasa już dawno mi się znudziła, więc też tam nie zaglądam. A tu jak nie zajrzę ze 2 razy to jestem chory:) Nawet teraz po pracy jestem i wolę poczytać co Autor ciekawego napisał:) W życiu przeczytałem chyba jedną całą książkę a tutaj czytam wszystko:) Niesamowicie wciągasz do czytania i czytam z przyjemnością:)

      Usuń
  11. A mnie się wydaję, że następny "Zestawie pytań do Autora" będzie transmitowany na żywo przez TV a pytania będą zadawane online :D
    Idź spać i wypoczywaj Dobry Człowieku. Wszyscy już idźcie spać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak jest wena to się nie śpi :) Moja dusza nie lubi robić nic na siłę, ja się nigdy nie zmuszam, wtedy milczę, nie piszę. Ale jak mam taki trans z giełdą to robię z nawiązką, bo z chęcią, przyjemnością z frajdą.

    Czasem analizuję w nocy, kupię rano, notowania prześpie, bo wiem, że walor sobie rośnie. Jak jest wena widzę niuanse, które tak pomijam, robię większe zyski, trafniej zmieniam, wybieram.

    Jak weny brak, to oznacza zmęczenie i wtedy lepiej nie szukać inwestycji na siłę. Kupno to nie obowiązek, lepiej nie kupić niż byle co i 15 % mniej wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  13. W końcu info dla nas inwestorów będących z Panem. Ostatnio w moich typach nieśmiało podpytywałem o to ... Dziękuję i naprawdę robisz super robotę i otwierasz nam oczy na GPW

    OdpowiedzUsuń
  14. Szacunek za wysiłek, pracę i cenne wskazówki. Na pewno więcej niż te 2% docenia Autora i jego bezinteresowną pomoc, dzielenie się wiedzą, przemyśleniami oraz stworzenie i nadzorowanie miejsca gdzie można czuć się "bezpiecznie", z daleka od "idiotów i debili" którzy patrzą tylko, żeby kogoś w łyżce wody utopić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, ja dzięki Autorowi czuję się faktycznie bezpiecznie a to co piszą na innych stronach to tylko tak sprawdzam co myślą naganiacze o danej spółce a czytam może ze 4 ostatnie wpisy a nie tak jak kiedyś całą litanie i przejmowałem się co będzie dalej i ile znowu stracę. Ja szczerze powiem, że dużo mi pomogły spostrzeżenia Autora o danych spółkach. Dzięki niemu lepiej rozumiem giełdę ale przyznam się że naprawdę ciężko jest ogarnąć to wszystko tak, by samemu działać w pełni bez Autora i bez popełniania błędów.

      Usuń
  15. Autorze proszę o analizę spółki Admassive..dziękuje..:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam Autora. Jaką Książkę poleca Autor dla poczatkujących inwestorów? Jest ich sporo i każdy inną poleca..

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.